Zoek...
Loreena McKennitt over gedenken en 'The Lost Souls'

Loreena McKennitt over gedenken en 'The Lost Souls'

interview

INTERVIEW
DOOR ROELOF NOORDA
2018-05-03 07:00:00 • min lezen

Wereldmuziek

Loreena mckennitt interview

Met haar prachtig rode haren en haar lange jurken uit de middeleeuwen weet Loreena McKennitt een Keltische sfeer op het podium te zetten alsof het publiek terug gaat in de tijd.
Haar heldere stem galmt dan door de zalen doet iedereen verstommen en adembenemend kijkt naar haar en luistert naar de muziek dat het heden en verleden vermengd.

Naast haar muzikale leven, is ze ook erg begaand met de huidige maatschappij. Onlangs sloot ze haar facebook account om haar fans te beschermen tegen de verkoop van gegeven waardoor de privacy in gevaar komt. Hier is Facebook niet voor en sloot ze haar account.

Het is inmiddels een paar jaar geleden dat McKennitt haar laatste album uit kwam. ‘Een van de redenen is dat ik tegenwoordig mijn eigen management doe. Ik heb geen externe manager waardoor alles op mijn bordje komt. Dit kost nogal wat tijd.”
De Canadese vrouw weet op een rustige manier haar excuus uit te leggen en is bewust dat het een tijd heeft geduurd. “In 2009 werd mijn moeder erg ziek en heb ik voor haar gezorgd. Dat vond ik belangrijk en het gevaar in de muziek business gaat het vaak om jezelf en niet zozeer om de mensen die om je heen staan.” “Daarnaast is het organiseren en promoten van een tour ook tijdrovend.”

Inmiddels is Loreena McKennitt een grote ster die de Keltische klanken overal in de wereld ten tonele brengt. “Ik heb erg veel geluk gehad dat dit zo is gelopen en daar ben ik wel bewust van. Ik mag doen wat ik wil doen. Het nieuwe album “The Lost Soul” is als titel van een song van het album. Dit is gelinkt aan het boek ‘A Short History of Progress’ van de antropoloog Ronald Wright. Het beschrijft hoe de wereld door de jaren zich ontwikkeld en dat we maar niet leren van de fouten die we door de jaren heen maken.” Het gaat over de zwarte doos van een maatschappelijk vliegtuig crash waar we nu niet van leren. Of het nu gaat om het milieu of facebook. Misschien gaan we niet wat te snel en draven we door, zonder er bij na te denken wat de gevolgen  kunnen zijn. Hierdoor ontstaan weer nieuwe botsingen die we daarna weer moeten corrigeren. Terwijl we dit misschien konden voorkomen.” “Het is geen depri album hoor. Hahahaha”
Het album is haar 10de album waarbij ze even terug kijkt in de tijd. “Het album bestaat inderdaad op een terugblik. Het is zelfs zo dat de songs door de jaren heen zijn geschreven. Het album is daardoor gevarieerd.  Er staan , even denken 4 nummers op, waaronder ‘A Hundred Wishes’ en ‘Spanish Guitars and Night Plaza’s’ die heb ik geschreven in 199 euh 91. ‘Ages Past, Ages Hance’ komt zelfs uit 1989! Ik luisterde toen naar Kate Bush. Het was ook de tijd dat ik bewust werd dat de Kelts een link hadden met bomen waar ze het alfabeth in schreven. Zodat dit uiteindelijk werd ontwikkeld. Toen zat ik op een plek waar ik ook een uitzicht op de bossen. Al heb ik die wel live gespeeld. Wanneer we er over hebben hoe lang dat het duurt, dan kan het zo zijn dat je de songs niet op alle albums kon zetten. Nu we een nieuwe album gingen uitbrengen zijn we de oudere songs weer bij langs gegaan.”

“Het ‘Breaking of the Sword’ was ook een nummer waar mijn hart lag. Het is een heel ander nummer dan wat ik ooit had gemaakt en daar zit een bijzonder gevoel bij. Niet dat het een verzamel album is hoor, maar het is wel een album met verloren songs die we erg mooi en tijdloos vonden”.
“We hebben  ooit gespeeld  op een event van de Canadese Airforce. Het is ter nagedachtenis aan de  soldaten in Afghanistan die zijn gestorven. Indrukwekkend om bij dat monument te mogen spelen hoor. Dit was ruim een jaar geleden en men vroeg of ik een stuk wilde schrijven. Dat heb ik netjes gedaan. Toen ik daar zat keek ik naar een vrouw met gebogen hoofd. Ik vroeg me af wat zij nu denkt. Wellicht de dag dat ze de soldaat uitzwaaide en niet wetend dat hij nooit meer terug komt. Ik realiseerde dat al deze mensen in een leger een gezamenlijke binding hebben. Het nummer ‘Breaking of the Sword’ is dan ook een soort van tribute aan deze mensen”.


“En dat is ook bijzonder omdat ik niet afhankelijk meer ben van anderen. De grote impact van nu is dat artiesten niet een lange tijd in de spotlights kunnen staan. Terwijl er ook meer dan ooit muziek wordt gemaakt en uitgebracht. Maar de cake wordt kleiner voor iedereen terwijl het aanbod groter wordt. Er is geen tijd meer voor een artiest om te groeien.”

Of het album wordt ondersteund door een tour, daar wordt nog aan gewerkt. “Het kan nog wel even duren. Ik denk dat we eind dit jaar gaan toeren en dan komen we wellicht na de zomer van 2019 naar Europa.”

 

Wereldmuziek

Deel via social media: