Zoek...
INTERVIEW
DOOR JAN KLUPPER
2011-02-06 07:00:00 • 4 min lezen

Paco Peña / 4 februari 2011

Interview met Paco Peña na afloop van de muzikale show “Flamenco Sin Fronteras”, Theater aan de Parade, Den Bosch, 4 februari 2011.

Na afloop van de voorstelling vonden we Paco (Francisco) Peña bereid om nog even wat vragen te beantwoorden.

Allereerst gefeliciteerd en bedankt voor de mooie voorstelling. Hoe heb je hem zelf ervaren? “Ik ben zeer tevreden met het resultaat. We hebben heerlijk gespeeld. Maar ik moet ook het publiek bedanken. Hun reactie was hartverwarmend en - ik moet zeggen- vaak goed getimed. Het werkte echte zeer stimulerend. Een dergelijke interactie werkt zeer positief”.

Helaas beheers ik het Spaans niet; vandaar, kun je iets meer zeggen over de inhoud? “Het stuk heeft als basis twee culturen: allereerst de in Zuid Spanje diepgewortelde flamenco cultuur, daarnaast de Venezolaanse cultuur en aanverwant die van Peru die ik er graag aan had toegevoegd. Deze Zuid Amerikaanse culturen worden in belangrijke mate beheerst door de politiek en de politieke leiders. De muziek is vaak een afgeleide daarvan”. “In de show proberen we de twee culturen muzikaal samen te brengen”.

Dat is je prima gelukt. Wat me opviel is de wijze waarop. In het begin nog redelijk naast elkaar, maar gaandeweg steeds meer interactief. Was dat bewust? “Jazeker, we begonnen met een Spaans stuk (waarin Paco Peña solo opende), gevolgd door een Afrikaans getint stuk. Daarna werden de stukken meer en meer een samensmelting van de twee muzikale culturen”.

Kun je iets meer zeggen over de titel “Flamenco sin Fronteras”? “Natuurlijk. In meerdere opzichten worden grenzen overschreden. De belangrijkste is de muzikale grens. Flamenco blijft uiteraard de basis van de show, zoals je hebt kunnen zien en horen. Maar met uitstapjes naar Afrikaanse muziek, klassiek en zelfs een snuifje Jazz slechten we zeker muzikale grenzen”.

Tijdens het interview wordt Paco Peña een oude Spaanse gitaar getoond waarop hij, naar verluid vroeger nog op zou hebben gespeeld. Hoewel hij zich bewonderend uitliet over de kwaliteit dacht hij niet ooit het instrument eerder het in handen te hebben gehad. Helaas, een oude door Paco Peña zelf bespeelde gitaar zou nooit weg geweest zijn.

Hoe ben je ertoe gekomen al op zesjarige leeftijd op gitaar te beginnen? “Ik ben op de gitaar van mijn broer begonnen. Nadien ben ik er al op vrij jonge leeftijd op uit getrokken. Kwam in Londen terecht en heb daar gespeeld met Jimi Hendrix en andere grootheden zoals Bert Jansch van Pentangle en de klassieke gitaristen Sebastian Jorgensen en Tim Walker (25 september 1967, Royal Festival Hall in Londen). Met Jimi Hendrix heb ik nooit samengespeeld, maar een optreden op dezelfde avond met “top of the list”Jimi Hendrix Experience was voor mij een bijzondere ervaring”.

Andere gitaristen komen ter sprake, zoals, voor de hand liggend, Paco de Lucia. “Met Paco de Lucia heb ik nooit samengespeeld. Hij is een fantastische gitarist met een uitzonderlijke techniek. Mijn manier van spelen is geheel anders”. Dat kan alleen maar beaamd worden, waarbij moet worden opgemerkt dat techniek alleen geen garantie is voor boeiende muziek. Paco Peña, inmiddels artistiek leider van de studierichting Flamenco aan het Rotterdams Conservatorium, bewijst dat.

Tijdens het gesprek valt op dat zijn nagels er perfect uitzien, een noodzakelijk voorwaarde voor een flamenco gitarist van zijn niveau. Hoe hou je die in zo’n goede conditie? “Ik gebruik lijm, die ik op de nagels smeer. Op deze wijze blijven ze stevig en kan ik ze op de juiste lengte houden. Simpel maar doeltreffend”.

Tot slot: Je bent onlangs grootvader geworden, voor de eerste keer? “Voor de eerste keer. We zijn er allen heel blij mee.” De naam van het meisje was nog niet bekend. We wensen hem veel geluk, zowel met zijn kleindochter als met de show.

Deel via social media: