Zoek...
INTERVIEW
DOOR JAN KLUPPER
2014-11-12 07:00:00 • 7 min lezen

Saskia Lankhoorn - ECM artiest

Pianiste Saskia Lankhoorn speelt op haar debuutalbum dat 10 oktober 2014 uitkomt bij ECM composities van de Australische componiste Kate Moore. Tevens geeft zij een cd-presentatie tijdens November Music in ’s-Hertogenbosch. Voor dat optreden heb ik de gelegenheid haar wat vragen te stellen over het tot stand komen van het album ‘Dances and Canons’. Hoe heb je Kate Moore leren kennen, en heb je al eens eerder met haar samengewerkt? Wij studeerde samen aan het conservatorium in Den Haag, we kennen elkaar al meer dan tien jaar. Kate schreef een van de eerste werken voor het ‘Ensemble Klang’, dat is een ensemble waar ik ook in speel. Kate heeft later nog Muziektheater gedaan in Den Haag, dat heet ‘de Stad’. Daar heeft ze mij toen ook voor gevraagd, samen met een bewegingskunstenaar en de regisseur Matthias Mooij. (Helaas is hij op 24 juli jl overleden. Red.) We hebben samen een project muziektheater gedaan, en daar werd een stuk gespeeld dat nu ook op mijn nieuwe album staat. Ik vond haar muziek prachtig, dus ben ik dat blijven spelen. Welk stuk van dat programma staat nu op dit album? Dat is het stuk ‘Zomer’. We speelden het toen in een zwart theater, met prachtige muren en deuren. Ik kon zo van buitenaf naar mijn piano lopen, en ging daar zitten spelen. Er stond een ventilator aan, die wind door mijn haren blies. En toen opende ik met het stuk ‘Zomer’. Dat was zo’n mooi moment, en het is zo’n bijzonder stuk, dat ik het op mijn album heb gezet. Is decorum belangrijk voor jou, tijdens je optredens? Ik vind het belangrijk dat het podiumbeeld heel mooi en verzorgd is. Maar dat verschilt per project. Het hoeft niet perse theater te zijn, alhoewel sommige muziek vraagt daar om. En dan vind ik het leuk omdat het perfectioneert. Ik ben me ervan bewust dat mensen niet met hun ogen dicht zitten, en wil dan ook dat er iets zichtbaars is. Mis je als solopianiste niet de samenwerking van bijvoorbeeld een combo’tje om je heen? Ik speel nog steeds met Ensemble Klang, en de combinatie van in het ensemble spelen, én solo spelen heel belangrijk. Ik vind het heerlijk om soms helemaal op mijzelf te zijn. Aan de andere kant ben ik ook een ensemblemens. Om lekker met andere te spelen en te praten. Heeft de muziek van Kate Moore associaties met andere componisten? Nee, ik vind haar muziek echt uniek. Zij heeft echt een eigen klank gevonden. Haar muziek lijkt op veel dingen, maar het heeft altijd een verrassende kant. Een eigen stem, een eigen combinatie van harmonieën, eigen klanken en het ritmisch materen daarvan. En de uitdaging voor de pianist. Het is een idee dat je uitvoert, en dit zijn enkele elementen die haar muziek uniek maakt. Hoe ben je bij het Duitse label ECM terechtgekomen? Ik heb Manfred Eicher een keer in Brussel ontmoet, waar hij de documentaire film ‘Sounds And Silence’, over de geschiedenis van het platenlabel ECM presenteerde. Met het diner zat ik bij hem, en heb ik hem verteld wat ik allemaal deed. En toen zie hij: “Nou, ik ben benieuwd om te horen, stuur maar wat op”. Dat heb ik meteen gedaan, en twee dagen later belde hij al op om er iets mee te gaan doen. Heb je nog plannen die je al bekend kan maken? Nee, ik ga ‘Dances and Canons’ nog een tijdje spelen, omdat het pas uit is. Ik heb wel ideeën en combinaties in mijn hoofd, maar dat kan nog alle kanten opgaan. Je moet altijd even kijken hoe dat groeit. Een plan is er niet in een keer. En je moet openstaan voor alle mogelijkheden tijdens zo’n proces. Wat vind ik mooi, en waardoor word ik geïnspireerd? En dan vormt er zich een beeld. Dan zoek je mensen erbij, en dan maak je samen iets.   Album is hier te koop: http://www.challengerecords.com/products/1408097481/

Deel via social media: