Zoek...
INTERVIEW
DOOR JAN KLUPPER
2011-10-05 07:00:00 • 10 min lezen

Scroobius Pip

Scroobius Pip is moeilijk in een hokje te stoppen, maar met de term ‘conscious hiphop’ kom je aardig in de buurt. Samen met Dan le Sac produceerde hij de afgelopen vier jaar twee albums waarvan de YouTube-hit ‘Thou Shalt Always Kill’ wellicht de bekendste single is. Dan le Sac maakt stuiterende, dansbare elektronische beats en als rode draad draagt Scroobius Pip daarover zijn intellectuele, diepzinnige teksten voor. Wanneer je de heren ziet is het verwarrende plaatje compleet: de een klein en stevig met forse bakkebaarden (Dan) en de ander lang met flinke baard en truckerspet (Pip). Het eerste solo-album ‘Distraction Pieces’ van Pip heeft meer rockinvloeden en daarmee valt hij helemaal buiten gangbare hokjes. Tijd om hem aan de tand te voelen.

‘Distraction Pieces’ is veelzijdig in stijl en het soloproject geeft Pip de kans om terug te gaan naar de punk- en hardcoreinvloeden uit zijn jeugd, zijn eerste grote muzikale liefde. Pip: “Dan le Sac is nooit zo into die stijl geweest en het was dus de perfecte gelegenheid om iets nieuws te proberen, voordat ik samen met hem aan een derde album begin.” Het solo-album lijkt agressiever dan zijn eerdere projecten, Pip: “Ik ben nooit een boos persoon geweest en ik ben recent ook niet echt bozer geworden. Ik denk dat de muziekstijl veel aan de agressieve sfeer bijdraagt. De passie en rauwheid zorgen ervoor dat elk punt dat ik maak echt impact heeft.” Samen met deze nieuwe muzikale richting verandert ook de manier van optreden. Een optreden met Dan le Sac en Scroobius Pip bestaat uit Dan die achter een laptop staat en Pip die achter de microfoon staat, maar voor zijn solo tour gaat Pip met een band op stap. Pip wordt vergezeld door Paul Glover op de drums en Worgie op gitaar en laptop. “Het heeft een ontzettend rauw gevoel en bakken energie, ik kan niet wachten om te beginnen!”

Scroobius Pip is niet echt een rapper te noemen. Hij heeft niet de flow die je van een rapper mag verwachten, of zoals Pip het ooit zelf verwoord heeft “I ain't riding the beat, it's the beat that's riding me”. Pip is ooit begonnen als spokenword artist en dat is duidelijk terug te horen in zowel stijl als inhoud. Scroobius Pip uit zijn frustraties, emoties en maatschappijkritiek op een geraffineerde en poëtische manier. Hij snijdt grote politieke, religieuze en morele problematiek aan. De manier waarop hij zijn teksten schrijft verschilt enorm. “Ik schrijf constant regeltjes en zinnetjes in mijn telefoon die ik uitwerk tot een nummer. Soms heb ik een verhaal of thema in mijn hoofd en begin ik van daaruit te werken.” Voor sommige nummers met een serieus, zwaar thema doet Pip eerst research. “Als ik iets donkers of ernstigs bespreek, doe ik vrij veel onderzoek en put ik uit boeken, documentaires en gesprekken met mensen met bepaalde ervaringen,” aldus Pip. Ondanks de pittige thema’s zijn Pips nummers vermakelijk en vol humor. “Elk serieus nummer leidt tot grappenmakerij in de studio en dat is onder andere terug te horen in het gebabbel in de outro’s van de nummers.” Pip is van nature een opgewekt persoon. “Ik ben mij ervan bewust dat de wereld niet alleen maar bestaat uit rondhuppelen in de zon, maar dat is iets anders dan denken dat alles alleen maar bestaat uit treurnis. Ik probeer zowel donker als licht in mijn leven en ervaringen te hebben.”

Veel van Pips lyrics gaan op een indirecte manier over de wereld. De teksten bestaan uit verhalen waarin mensen iets meemaken, zoals in de nummers ‘Cowboi’, ‘Angels’ en ‘Five Minutes’. Meestal zijn zowel de verhalen als de karakters door Pip zelf bedacht: “Ze hebben hun basis in de werkelijkheid en in echte ervaringen en emoties, maar ik schrijf liever fictieve verhalen, omdat het voor mij anders vreemd is. ‘Cowboi’ is het enige echte verhaal. Het nummer is gebaseerd op iets dat mijn oma ooit meegemaakt heeft. De manier waarop zij met die situatie is omgegaan, was altijd erg inspirerend voor mij en het verdiende daarom een eerbetoon.” Eigenlijk praat Pip altijd over dingen die om hem heen gebeuren, de ene keer explicieter dan de andere keer. “Met nummers als ‘Stake A Claim’ en ‘Great Brittain’ was het voor mij logischer om ze directer te benaderen. Ze hadden geen verhalen en karakters nodig, ze waren al duidelijk genoeg voor iedereen.”

Het moment wanneer Pips teksten samengevoegd worden met de muziek verschilt ook per nummer. In de samenwerking met Dan le Sac ontstaan de nummers de ene keer vanuit de beat en de andere keer vanuit de tekst. Zo is het ook tijdens Pips soloplaat gegaan. “Het grootste verschil is dat ik zo nu en dan met een producer in de studio geweest ben en het nummer gaandeweg werd ontwikkeld. Dit had ik nog nooit zo gedaan, dus dat was erg interessant.” De muziek geeft de teksten van Pip nog een extra laag. In zijn samenwerking met Dan le Sac, laat Pip de hersenen bewegen en zet Dan le Sac de voeten in beweging. Het maakt Pip niet zoveel uit of je naar een optreden komt om op te gaan in de teksten van Pip of om los te gaan op de muziek van Dan le Sac: “Als mensen genieten van de muziek, dan is het goed, als ze de tekst voelen is het ook cool. Het is niet mijn plek om te beslissen hoe iemand van mijn nummers moet genieten.” 20 oktober treden Scroobius Pip en Dan le Sac samen op in de Ekko te Utrecht. De verstandige toeschouwer doet met wijd geopende oren een dansje en pikt zo een beetje van beide kanten mee voor een optimale avond met Pip en Dan.

Deel via social media: