Zoek...
INTERVIEW
DOOR JAN KLUPPER
2007-01-01 07:00:00 • 11 min lezen

Sensuál / Eva Kieboom en Emiel Rijthoven / 17 mei 2008

“s Hertogenbosch.

Het is een zonnige dag. We zoeken een plekje in de schaduw, en Eva kan nog even ontbijten.

(Mpodia: Ben jij het gezicht van Sensual, Eva?)

Eva: Ja, het gezicht wel denk ik, maar degene die Sensuál werkelijk zijn, zijn Emiel en ik. Als zangeres ben je al gauw het gezicht. Ik bedoel, als er muziekanten na het optreden komen, spreken ze natuurlijk iedereen aan van de band, want dat vinden ze interessant, maar mensen die bijvoorbeeld gewoon fan zijn komen eerder op de zangeres af.

(Mpodia: Hebben jullie een opleiding gehad?)

Emiel: In Utrecht waren we met z’n tweeën, en daar ligt ook wel zo’n beetje de wieg van Sensuál. We hebben met z’n tweeën gestudeerd, hebben zelfs nog naast elkaar gewoond in één huis. Toegegeven, aan de ene kant is het Conservatorium heel goed voor je opleiding en muziek, voor je ontwikkeling. Het is inderdaad die symbiose. En het andere is inderdaad het samenkomen. Doordat we daar allemaal rondliepen, krijg je automatisch dat je dingen gaat proberen, en op een gegeven moment valt het echt goed, en dat blijkt dan dit bandje te zijn.

(Mpodia: Het staat als een huis dit bandje, net alsof alles klopt.)

Emiel: Dank je, Het voelt ook wel zo. Ik ben ook aktief in andere bandjes.

(Mpodia: Hoe is Sensuál ontstaan?)

Emiel: Heel makkelijk. We zijn geïnspireerd geraakt door een jaarlijks Braziliaanse workshop, die werd gegeven een week lang bij ons op het Conservatorium. Dus een werkweek. En daar kwam José Koning en kornuiten langs. José Koning is, zeker tot een paar jaar geleden, was wel het boegbeeld van Brazilië in Nederland. De Bossa Nova. Er kwamen nog andere jongens langs die dat allemaal erg goed kunnen. En dat vonden wij los van elkaar allemaal erg leuk. Er werd ook tegen ons gezegd, “Ja dat doen jullie wel goed, dat kunnen jullie wel”. En op het eindexamen van Eva hebben we ook wat Braziliaanse liedjes gespeeld, uit de regio van Bossa Nova. En dat vonden we zo leuk dat we dat zonde vonden om te laten schieten. De klik merk je gelijk al.

(Mpodia: Eva, jij bent helemaal Nederlands? Hoe komt het dat je zo perfect Braziliaans zingt?)

Eva: Je heel erg verdiepen, en heel goed luisteren vooral. Ik schrijf nu alle teksten zelf, en hoe bewuster je je wordt van wat je zingt, hoe makkelijker het gaat. En als zanger vindt ik het uitermate belangrijk dat je weet waar je het over hebt. En bij Sensuál, wij zijn een bandje dat niet meer covered, dus geen Bossa Nova en Samba’s meer, dus wil je automatisch je eigen ding gaan spelen. Ik ben met die vorige Cd gaan schrijven, en dat ging eigenlijk wonderbaarlijk goed. Nu is het wel zo gegroeid dat het allemaal nog makkelijker gaat.

(Mpodia: Je hebt het over een eerdere Cd?)

Emiel: Ja, die mochten we maken. Wilden we niet maar mochten grapt Eva tussendoor. Emiel: We waren dus net begonnen, en een jaar daarna speelden we op een festival, en toen kwam er wijlen Job Zomer van Munich Records, en die zei: “Dit vind ik te gek”. Dat deed hij wel bij meer bandjes. Hij was een soort suikeroom, en gaf meer muzikanten een kans. Dat is een soort dikke man met heel veel geld. Hij gaf ons een kans, op niet uitstekende voorwaarden, maar absoluut onmisbaar. Je hebt dan toch een cd en je kunt door. Eva: Het is allemaal nieuw voor je. Nu weten we wel beter. Het is een goede start geweest.

(Mpodia: Kon je het Cd’tje goed vol krijgen?)

Emiel: Ja, best wel. We hadden niet teveel over. We hadden gelijk al ambities om een eigen ding te doen, en liedjes te schrijven. Eva: Het is nog een mixje van standaard Bossa Nova, bijvoorbeeld “The girl from Ipenema”, maar dan een heel poparrangement dat al heel duidelijk een stempel van Sensuál heeft. En dan de eigen liedjes natuurlijk, de bewerkingen van “Fly to high” van Janis Ian. Die is toen veel gedraaid op Arrow Jazz. Dat hielp wel veel mee.

(Mpodia: Inspiratiebronnen of vergelijkingen, zijn jullie daar blij mee?)

Eva: Mensen vergelijken altijd joh. Als mensen zeggen: “Jullie doen me zo denken aan Astrud Gilberto” dan denk ik: Heb je wel eens naar haar geluisterd? Want wij vinden van niet. Er zal wel iets zijn waar mensen dat aan doet denken, de taal denk ik. Het is wel heel stoer om met Zucco vergeleken te worden. Maar ik denk dat we met deze Cd wel een stempel hebben gedrukt op wat Sensuál dan werkelijk is, wat voor sound we hebben. Zo zijn we eigenlijk niet echt te vergelijken, maar je hoort bij elke artiest wel inspiratiebronnen terug.

(Mpodia: Wat is één inspiratiebron?) Elisa Regina.

(Mpodia: Jullie hebben een special guest; Eric Vloeimans, als hij er nu niet is, wat dan?)

Emiel: Dan doen we het zelf. We hebben hem puur voor de plaat, gewoon om de mensen wat extra’s te bieden. Je kunt het ook gemakkelijker doen. Het is niet zo goed te doen als je met een grote band speelt. Eric Vloeimans is een onwijs grote naam, en Anton Goudsmit die er ook op meespeelt, ook. Maar vanavond spelen ze niet mee. Nooit. We spelen eigenlijk gewoon met z’n vijven, een bandje. We hebben die jongens puur gevraagd om de Cd een beetje aan te kleden. Eva: We staan op North Sea dit jaar, van die grote festivals. We zijn aan het overwegen of er ook daar misschien toch nog ergens een special Someone is.

(Mpodia: Soms komt het negatief over om grote namen te pakken voor de verkoop van een CD, maar dat vinden jullie niet zo? Wij overigens niet hoor.)

Eva: Nee, als je een hele gave gitarist ontmoet die geen naam heeft, en een die wel naam heeft, dan is het een beetje stom om die niet te nemen. Het helpt de Cd wel vooruit. En Eric Vloeimans zal ook zijn vingers niet kapot spelen op een tweederangs bandje

(Mpodia: Foreign Media Jazz neemt je ook zo maar niet op, toch?)

Emiel: Ja die wilde ons graag hebben, en volgen ons al een tijdje. Die weten wel wat zij doen. Tineke Postma zit er ook bij, en Margriet Sjoerdsma. En het Rosenberg Trio. Allemaal collega’s eigenlijk.

(Mpodia: we gaan naar het concert luisteren straks.)

Eva: Wil je dan de naam vermelden van Tim Dudek op drums.

(Mpodia: Doen we, en: Sensuál maakt de zomer in je los, tot zo.)

Deel via social media: