Zoek...
INTERVIEW
DOOR JAN KLUPPER
2009-10-23 07:00:00 • 6 min lezen

Soo Cho en Javier Girotto / 16 oktober 2009

Bij het interview met Soo Cho is ook haar special guest voor vanavond Javier Girotto en haar tourmanager aanwezig.

Mpodia: Soo, je komt uit Zuid Korea en daar studeerde je klassieke muziek.

Soo: Ja, dat klopt. Het is gebruikelijk dat kinderen in Zuid Korea klassieke muziek studeren. Ik was drie, vier jaar oud toen ik daarmee begon.

Mpodia: Wat was de reden om van klassiek over te stappen op jazz?

Soo: Ik stopte met klassieke muziek en stopte voor een paar jaar helemaal met muziek en ging iets anders doen. (wat, laat ze in het midden) Maar de switch naar jazz kwam door muzikanten in Korea. Zij studeerden een aantal jaar jazz in Amerika en kwamen terug. En wat zij speelden klonk als fijne muziek. Het niveau van jazz in Korea is erg laag. Vanaf dat moment zocht ik naar een gelegenheid om te studeren in het buitenland. Ik kon geen jazz spelen, maar was wel geïnteresseerd. Ik heb er altijd van gedroomd. Ik hoorde dat er een goede en goedkope opleiding in Nederland was en goede muzikanten. Dat is de reden waarom ik hier kwam. In Nederland hoef je geen Nederlands te praten, alles gaat in het Engels. Ik sprak een beetje Engels. Dus het was goedkoper en ik kon het volgen. Een andere reden was dat ik in Korea hoorde van muzikanten in Nederland. En een vriend van me, die lang geleden hier studeerde, nodigde mij uit naar Nederland te komen.

Mpodia: Je bent op een gegeven moment ontdekt. Hoe kwam het dat je doorbrak?

Soo: Op dat moment woonde ik in Dordrecht en studeerde in Amsterdam. Vanwege de Dordse jazzsociëteit was dat een goede plek. Ik werd twee seizoenen uitgenodigd om met regelmaat concerten te organiseren met mijn trio, waarbij steeds andere solisten werden uitgenodigd. En toen ging het verhaaltje de ronde. "Soo is een fijn persoon, maar ook een ongelooflijke pianiste." En juist de klassieke invloed van mijn opleiding in Korea sprak de muzikanten met wie ik speelde erg aan. Bijvoorbeeld Erik Vloeimans, Angelo Verploegen en Bert Joris.

Mpodia: Op de cd "Prayer" met Angelo Verploegen, schreef je de titelsong in een depressieve periode. En toen begon je te bidden?

Soo: Ik was heel erg depressief. Het was winter in Nederland, na halfvijf al donker, regen. Ik was echt zo depressief, en zag het niet meer zitten. Ik wilde geen piano meer spelen en was bang om zelfs maar een noot te spelen. Op een dag zat ik achter de piano en raakte slechts een noot aan, steeds weer opnieuw. Het was de "G". Geleidelijk maakte ik er een melodie omheen. Daarom speel ik de halve song de "G". Zo maakte ik de titelsong "Prayer". De echte doorbraak kwam door de Young VIP-tour. De Vip is een vereniging van podia die jazz en geïmproviseerde muziek programmeren. Zij selecteren elk jaar een jong talent en organiseren een tournee.

Mpodia: Javier, jij komt uit Argentinië en studeerde ook klassieke muziek?

Javier: In Argentinië zat ik op het conservatorium. Ik speelde en leerde het meeste in een band, een soort fanfare. Dat was mijn echte school.

MP: Waarom koos ook jij voor jazz?

Javier: Weet ik eigenlijk niet. Ik ging naar de USA. Ik wilde Argentinië verlaten om ergens heen te gaan. Ik dacht er ook aan om naar Europa te gaan. Het was een hele ervaring om met anderen te spelen. School is natuurlijk ook fantastisch, maar het "echte" is toch de praktijk.

Mpodia: Je bent ook van de tango en latin?

Javier: Dat kwam later. Ik speelde eerst met jazzmuzikanten. En ik wilde naar mijn grootvader, hij was een Italiaan. De Italiaanse ambassade in de USA zei tegen me: "Als je naar Italië wilt gaan, dan moet je dat snel doen." Daarom kwam ik naar Italië en was hier een week om de documenten te regelen. Op datzelfde moment kreeg ik een fijn gevoel bij Italië, vooral bij het voedsel. In één week besloot ik mijn leven te veranderen en in Italië te blijven. Daar deed ik een mix van jazz en Argentijnse muziek.

Mpodia: Horen we allerlei invloeden vanavond, zoals tango, latin en jazz?

Soo: (lachend) Nee, geen tango vanavond. Vanavond spelen we mijn muziek.

MP: Soo, wat is de klik met Javier?

Tourmanager: Het gebeurde bij mij thuis. Javier was over met een Italiaanse accordeonspeler. Ze kwamen net uit Duitsland en overnachten bij mij. Elke keer als ze bij mij zijn checken ze mijn cd collectie. De cd van Soo was net uit en ik zei tegen hen dat ze die eens moesten beluisteren. Dat deden ze. Ik had ook nog een video-opname van de VIP-tour. Die bekeken ze ook en tenslotte vonden ze ook nog wat composities van Soo op mijn piano. En op dat moment zei Javier: "Mutsaers, deze dame schrijft zo mooi, zo klassiek, ik wil met haar werken." Dus het was Javier's idee om haar uit te nodigen voor een samenwerking. Soo besloot compleet nieuw materiaal te schrijven.

Mpodia: Helaas, de tijd is om. Jullie willen je vast gaan concentreren op het concert van vanavond. Dankjewel voor dit interview en succes.

Deel via social media: