Zoek...
INTERVIEW
DOOR JAN KLUPPER
2008-02-02 07:00:00 • 11 min lezen

Toon Roos - 2 februari 2008 Bimhuis

Interview Toon Roos

Over de jongens met wie je speelt; heb je ze uitgekozen of ben je ze bij toeval tegengekomen?

Toon: De musici in de groep heb ik bewust gekozen. Het mooie van onze combinatie is dat we elkaars vrienden maar ook elkaars helden zijn. Met Karel Boehlee speel ik al 25 jaar, we kunnen samen lezen en schrijven. Met Karel is er een communicatie die verder gaat dan met wie ik tot nu toe ook gespeeld heb. We begrijpen elkaar harmonisch / melodisch helemaal. Als ik een volkomen onverwachtse noot speel, weet ik dat Karel er de juiste betekenis aangeeft. Dan ga je naar een ander level van spelen, een vrijer, meer intuitief, bijna telepatisch niveau. En het mooie is, het gebeurt zonder enige vorm van inspanning. Heerlijk! Love Revisited staat er vol mee. Free At Last en Attitudes ook trouwens. Met drummer Joost van Schaik speel ik al een lange tijd, hij heeft zich geweldig ontwikkeld de afgelopen jaren. Speelt met een sterke groove, en met een groot muzikaal begrip van wat er om hem heen gebeurt. Hij dringt zich niet op, maar beweegt ontzettend goed mee, met de juiste initiatieven. Zeer comfortabel en groovy. Hein is natuurlijk ook een meester zoals we allemaal weten. Het leuke is dat Hein in deze band meer groove gerichte muziek speelt, terwijl hij zich meestal vooral als een romantische poeet profileert, maar die kant kan hij ook kwijt in deze band. Een geniale orkestrale speler, die ook over een goede groove beschikt, de mooiste baslijnen neerlegt, meebeweegt en initiatieven neemt als het moet en natuurlijk fraaie solo's kan afleveren. Joost, Karel en ik spelen al jaren met elkaar, en Karel en Hein ook in de groep van Toots Thielemans. Het lag voor de hand om deze combinatie te maken. Wat ons vooral bindt vind ik, is de rust die we in ons spel hebben. Niks hoeft, waardoor alles kan... De muziek ademt, het belangrijkste kenmerk van goede muziek. Rust en diepte, een sterke emotionele lading, daar gaat het om. Less is more... iets wat je helaas weinig meer hoort tegenwoordig.

Wordt je geboren met een saxofoon of kies je die? ( je loopt in de muziekwinkel en denkt: doe maar een gitaar, nee toch maar een sax)

Toon: Een saxofoon kies je, maar dat bleek voor mij een toevalstreffer. Mijn keuze viel op de sax, niet omdat ik wel eens van jazz gehoord had, maar omdat die net als fluit en viool makkelijk achterop de fiets kon, vond ik wel zo makkelijk als jongetje van 12 jaar. Daar heb ik dus nooit spijt van gehad. Als ik die gasten zie slepen met die keyboards, gitaar apparatuur en drumstellen... Wel blij dat ik geen viool ben gaan spelen, erg lastig en weinig groovy... Ik heb ook een enorme liefde voor de piano ontwikkeld, en ik zing graag.

Door wie ben je geinspireerd en wat is momenteel een inspiratiebron voor je?

Toon: Mijn belangrijkste inspiratiebronnen tot de dag van vandaag zijn: Miles Davis, Herbie Hancock, Weather Report, Joe Zawinul, Jaco Pastorius, Wayne Shorter, Peter Erskine, Steve Gadd, Toots Thielemans, Steely Dan, The Capitol Years van Frank Sinatra, Ella en Louis, funk en soul artiesten als Stevie Wonder, Earth, Wind & Fire en James Brown. En pop artiesten als Sting, Prince, Ricky Lee Jones, Joni Mitchell, Al Jarreau en Marc Cohn. Klassieke componisten als Ravel, Debussy en Satie. En natuurlijk die waanzinnige braziliaanse wereld, van Jobim, Gilberto en Getz tot de huidige helden als Ivan Lins, noem ze maar op. De 2 Brazil Project CD's van Toots staan hoog op mijn favorieten lijst. Daar spelen al die gasten op mee, de een nog mooier dan de ander... wat een muziek.

25 jaar jubileum: Kan je één hoogtepunt noemen? (dieptepunten doen we niet aan vandaag)

Toon: Als ik een hoogtepunt moet kiezen uit de afgelopen 25 jaar is het mijn optreden met Joe Zawinul in zijn club in Wenen. Wat een feestje was dat. We hadden een goeie vibe, on & off stage... Een heerlijke vent, en een geweldige muzikant, hij was en is voor mij een held.

Over de Cd: Is dit een kroon op je carierre of een mijlpaal of één in de reeks?

Toon: Love Revisited is wel een belangrijk moment in mijn carriere, back to the roots, maar dan met 25 jaar ontwikkeling en bagage. We zijn erg gelukkig met deze CD. Een logische wending na Attitudes, en de meer fusion-jazz CD's The Human Feel en Free At Last wat voor mij ook muzikale hoogtepunten waren. Dit kwartet is een soort thuiskomen, je overgeven aan de essentie van jazz muziek, just play and let it happen...

7. Over het optreden in Bimhuis: Zijn er afwijkingen van de Cd? (volgorde van de nummers, nummers die je wel speelt maar niet op de Cd staan, artiesten)

Toon: Het Bimhuis concert was een enorme ontlading voor me. Ik heb daar hard en langdurig naar toegewerkt, en uiteindelijk is het gelukt: een prachtig kwartet, een prachtige CD, een concert voor een uitverkocht, dol enthousiast Bimhuis, en een voor Bimhuis begrippen record aantal CDs verkocht. Een waardig 25 jaar jubileum feestje. En het is allemaal opgenomen in geluid en beeld. Ben erg benieuwd naar het resultaat. Van de 11 stukken die we gespeeld hebben zijn er drie te beluisteren op de CD, de twee eigen stukken en het stuk van Jobim, verder hebben we live een nieuwe reeks standards gespeeld en nog een compositie van mij, Peace and Compassion.

Wat kunnen we de komende tijd van je verwachten?

Toon: De komende tijd wil ik vooral blijven spelen met dit kwartet, er is nog heel veel muziek te ontdekken met deze band, dat gevoel hebben we alle vier denk ik. Naarmate je ouder wordt heb je steeds meer behoefte aan ongecompliceerde dingen, zowel op muzikaal als op menselijk gebied. Zoals Koot en Bie destijds al zo mooi zeiden, leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel... en zo gaan we het doen!

Deel via social media: