Zoek...
INTERVIEW
DOOR JAN KLUPPER
2010-12-15 07:00:00 • 9 min lezen

Triggerfinger / 11 december 2010

Al vroeg in de middag loop ik Triggerfinger’s zanger/gitarist/bakkebaard Ruben Block tegen het lijf. Waarom weet ik niet, maar hij staat net als iedere andere Speedfest ganger in de rij voor consumptiebonnen. Hij vindt het prima om wat later wat vragen te beantwoorden voor Mpodia, geeft me het nummer van het management en we wensen elkaar alvast een fijne middag. Ik probeer tot drie keer toe een afspraak te maken, maar telkens komt er wat tussen. De heren zijn net aan het eten, aan het soundchecken, hun haar aan het kammen, van alles! Pas een uur na de show wandel ik de kleedkamer binnen, waar iedereen gezellig aan het bier zit. Ik wenk de manager, die vervolgens doodvermoeid alsof ze zelf anderhalf uur heeft gedrumd, naar de zanger loopt en vraagt of het even uitkomt. Natuurlijk komt het uit. Ga zitten, vraag maar raak, wat wil je drinken?Ook een Corona graag, want die zag ik in de andere kleedkamers niet staan. Ik kom graag op plekken waar Corona wordt gedronken, alsof er wordt gewacht op mijn komst. Heerlijk is dat. Maar dat terzijde.

Lekker gespeeld?Ja zeker weten. Het was een prima show en het publiek reageerde goed. We spelen veel in Nederland en we komen hier graag. Plezant dat Peter Pan ons vraagt voor hun eigen feest en we voelen ons hier thuis, ook al spelen we geen punk, metal of speedrock. Ik denk we met ons geluid ook op zo’n soort festival, waar van alles en nog wat speelt, iets kunnen toevoegen.

Jullie hebben nog niet zo lang een nieuwe plaat uit; ‘All This Dancing Around.’ Kun je me vertellen hoe die zich verhoudt tot de voorgaande albums?Ik denk dat het klinkt zoals Triggerfinger altijd al klonk, maar net wat diverser. Er staan ook wat rustige nummers op en we horen veel dat het wat psychedelischer klinkt dan ze van ons gewend zijn. Al kunnen we met onze live shows soms ook minuten lang door jammen op een nummer. Bovendien hebben we deze keer grotendeels de nummers in enkele takes opgenomen. Dan hou je de ruwe randen en blijft het echt klinken. Dat heeft veel invloed op het geluid.

Alle nummers waren geschreven toen je de studio inging?We hadden een maand de tijd om op te nemen en te mixen. Ik kan je vertellen: dan is een maand niet lang. Maar het had dus tot gevolg dat we veel partijen tegelijk inspeelden en dat hoor je zeker terug op de cd. Dus ja, eigenlijk waren de nummers al zo goed als af toen we gingen opnemen. Veel hadden we al live geprobeerd en dan zie je snel wat wel werkt en wat niet.

We worden gestoord door een meisje van de ‘artiestenbegeleiding.’ (Zijn ze gehandicapt misschien?) Of alles naar wens is en of ze asjeblieft nog iets mag doen. Aan de jolige reactie van de band en aanhang merk ik dat ze niet overal artiestenbegeleiding gewend zijn. Maar Triggerfinger mag zich gevleid voelen, want de konten van de andere Speedfest bands worden stukken minder gekust. Maar alé he.

Hoe was het om op te gaan nemen in de US?Geweldig. Je zult wel weten dat we naar LA zijn gegaan waar we hebben samengewerkt met Greg Gordon?

(Bevestigend knikje en nog een slokje)Hij heeft met zo veel artiesten gewerkt; Oasis, Slayer, Dandy Warhols en ga maar door. Dat is dus een berg ervaring en dat werkt wel lekker. En we zaten natuurlijk in de Sound City Studio’s, waar de ene na de andere gouden plaat is opgenomen. Nirvana, Queens Of the Stone Age, het eerste album van Rage Against The Machine (en de lijst is oneindig lang, red.). Iedereen kent het en je beseft het wanneer je binnenstapt: Wauw! Hier was dat!

Ik begreep dat het opnemen in Amerika prijstechnisch gezien een stuk interessanter is dan hier in Europa.  Hoe zit dat?We keken wat de beste studio’s waren in de wijde omgeving en wat de kosten zouden zijn. Toen hebben we gezegd: “Dit is ons budget, wat kunnen we hier mee in Amerika?” En toen zagen we al direct dat we met ons budget een topstudio daar hadden, inclusief een waanzinnige producer. Dus dat hebben we gedaan. Het heeft allemaal te maken de crisis daar, dat de prijzen nu zo laag zijn.

Huur je dan spullen of hebben jullie ervoor gekozen om alles mee te nemen?Veel hebben we overgevlogen. We hebben ook wel gebruik gemaakt van wat voorhanden was in de studio en ik heb er zelfs wat mooie versterkers gekocht die ik heb meegenomen naar hier. Ik heb ze vanavond ook gebruikt. Ik verzamel zo van alles qua buizenbakken en gitaren.

Tot slot: Is ‘All This Dancing Around’ de productie tot nu toe?Anders. Ik weet het eigenlijk niet. Ik denk het wel.

Bedankt. 

Deel via social media: