Zoek...
PERSBERICHTEN
DOOR TRUUS DE BOER
2015-08-19 07:00:00 • 4 min lezen

Jazz Middelheim editie 2015: jazz is fun!

Persbericht (16.08.15) 

Jazz Middelheim editie 2015: jazz is fun!

Jazz Middelheim sluit zijn vierdaagse in Park den Brandt af met 16.000 bezoekers en blikt terug op een artistieke topeditie. Deugddoend voor de organisatie was dat de puzzelstukken die bij de programmering werden ingezet, mooi in elkaar vielen op het podium. En dat de positieve vibes, de energie en de magie op het podium dankbaar werden omarmd door het publiek. 

 

BJO top!

De eerste dag van Jazz Middelheim was geslaagd in alle opzichten, met ruimte voor avontuur en ontdekkingen, vaak ook met een grote rol voor muzikanten van eigen bodem. Zo beschouwt festivaldirecteur Bertrand Flamang het Brussels Jazz Orchestra als een van de absolute hoogtepunten van deze editie, met een mooie en onvergetelijke rol voor de voor het publiek totaal onbekende zangeres Sandra Nkaké. Dé ontdekking van het festival, volgens Flamang.  De tweede dag gaf de energie waarop gehoopt werd. In de sfeer van Coltrane werd de problematiek en de tragiek van de rassenscheiding muzikaal en artistiek volledig omgetoverd naar een positieve vibe en warm gevoel bij het concert van Archie Shepp en zijn Attica Blues Big Band. Het was een plezier om Archie Shepp nog eens echt te zien schitteren. Met hun versie van het John Coltrane’s standaardwerk ‘A Love Supreme’ en geheel in hun eigen stijl, vochtten de saxofonisten Joe Lovano & Chris Potter een muzikale ‘tenor battle’ uit. En na Ella Fitzgerald en Dinah Washington is de opvolgster bekend... Cécile Mc Lorin Salvant. Zij schitterde dit festival op 3 concerten.

Jazz is fun!

Zaterdag bracht meer van hetzelfde met een hommage van Dr. John en Jason Moran aan Louis Armstrong en Fats Waller. Deze grote muzikanten en componisten uit de jazzgeschiedenis, met een sterk ontwikkeld rechtvaardigheidsgevoel in hun muziek, lieten hun spirit nu door andere maar even geëngageerde artiesten neerdalen op het publiek van Jazz Middelheim. Maar jazz is ook ‘fun’. Tussen de concerten op de main stage door zorgden ‘marching bands’ immers voor een groot feest en troonden ze het publiek mee in een langgerekte stoet, al zingend en dansend.

Op zondag, even na het middaguur, reveleerde sopraan Alicia Hall Moran samen met echtgenoot Jason Moran en gitarist Brill Frisell de ideale opener, met een bijna religieuze dankbaarheid voor al het moois dat het leven biedt. En afsluiter Bill Frisell zette de kers op de taart met een magistraal concert.

Succesvolle ‘Jazz Talks’

Voor het eerst werden er ‘Jazz talks’ georganiseerd die al meteen een schot in de roos bleken. Een vernieuwende winsituatie voor het festival. In zijn gesprekken met Joe Lovano, Chris Potter en Jason Moran  slaagde Ahsley Kahn, de bekendste Amerikaanse auteur over jazz, er drempelverlagend in om het publiek een verhelderende beeld te geven over hoe deze artiesten de jazzgeschiedenis en hun eigen sociale rol in de samenleving verwerken in hun composities en projecten.

Artist in Residence

 

Sinds drie jaar krijgt een ‘artist in residence’ de kans om 3 dagen lang zijn/haar veelzijdigheid te laten horen met projecten waaraan telkens een verschillende line up meewerkt. Bertrand Flamang wou Jason Moran 3 jaar terug eigenlijk als eerste resident, en het publiek heeft nu ervaren waarom. Voor Flamang is het onuitgegeven trio Jason Moran-Mary Halvorson-Ron Miles een van zijn absolute hoogtepunten alsook de met symboliek doorspekte ‘Fats Waller dance party’ die op gezette tijden enthousiast werd ingezet door artiesten en publiek.  “Het publiek heeft Jason Moran nu kunnen ontdekken zoals ze hem nog niet kenden. Hij heeft dus nog veel meer in zijn mars dan we reeds vermoedden”, aldus Bertrand Flamang.

  

Club Stage

Ook het tweede podium van Jazz Middelheim kende hoogtepunten met pianist Fulco Ottervanger die met ‘De Beren Gieren’ en ‘Beraadgeslagen’ fenomenale sets serveerden. In de geest van Coltrane zette ook Jeroen Van Herzeele met een pleiade aan gasten een aantal uitzonderlijk energieke sets op met een slotuur vol transcenderende Coltraniaanse uitbarstingen.

 

Expo 35 edities

De organisatie werkt intussen ijverig aan de feestelijke 35e editie van Jazz Middelheim 2016. In dat verband zal een grootse expo worden opgezet op 35 locaties overal in de stad Antwerpen. Onder het motto ‘Iedereen Curator’ doet de festivalorganisatie overigens een oproep aan festivalgangers van 1969 t/m 2015 om in hun persoonlijk foto- en videoarchief te duiken of om expo-locaties voor te stellen. Alle info hierover op  www.jazzmiddelheim.be.

Jazz Middelheim op Klara & Cobra.be

Vier dagen lang heeft Klara alle concerten live uitgezonden, ook online. Tussen de concerten door serveerden presentatoren Bart Vanhoudt, Rob Leurentop en Karel Van Keymeulen gesprekken met muzikanten en commentaar van kenners en liefhebbers. De Klara-reporters brachten tussendoor verhalen en reportages. Gastvrouw Lies Steppe verzorgde de presentatie op het podium. Op www.klara.be kunnen de jazzliefhebbers nog altijd een opgefrist fotoverslag vinden, maar ook videoreportages van de verschillende concerten. Daarnaast selecteert Rob Leurentop nog tot eind augustus op zondagavond de meest markante live momenten uit de geschiedenis van het festival in het programma Jazz Middelheim. En ook de sociale media van de VRT werden duchtig ingezet met veel publieke reacties tot gevolg. Ook Cobra.be volgde als VRT-cultuursite het festivalgebeuren rond Jazz Middelheim op de voet en bood impressies en verslagen vanuit Park Den Brandt via illustraties van Pieter Fannes, commentaar van Marc Van Den Hoof en backstage-interviews van Lies Steppe.

Info: www.jazzmiddelheim.be, www.klara.be, www.cobra.be

Deel via social media: