Zoek...
PERSBERICHTEN
DOOR JAN KLUPPER
2016-11-30 07:00:00 • 9 min lezen

Nieuw muziekplatform Concertzender dwars tegen alledaagse in

Voor eigenwijze muziekfans met uiteenlopende smaken heeft de Concertzender een langverwachte face lift ondergaan. De oude website voldeed niet meer aan de verwachtingen van de bezoeker van nu, die gewend is aan Youtube en Spotify. Het radiostation, in 2009 vanuit het publieke bestel met succes doorgestart, wordt wereldwijd live en on demand beluisterd vanwege de uitzonderlijke muziekkeuzes in jazz, klassiek, hedendaags, wereld, oud, elektronische muziek en meer…  

Het Online Radio en concertarchief

Het was tijd voor een vernieuwd online luisterplatform, ingegeven door het optuigen van ConcertPodium. Dit is een uniek dagelijks groeiend archief van concertregistraties afkomstig uit eigen bronnen alsook uit die van bevriende muziekorganisaties. Volgens Sem de Jongh, directeur Concertzender, een inspirerende uitdaging; ‘We zijn een avontuurlijk en afwijkend radiostation en muziekplatform met tal van uitingen, hoe krijg je het voor elkaar om dat allemaal, zonder al te veel hiërarchie en verstopplekken, aan te bieden?’ De bezoeker krijgt op de nieuwe website helder toegang tot talloze radio-uitzendingen en concertregistraties gemaakt op verschillende podia en festivals in Nederland. Binnen de muziekwereld gaat de Concertzender waar anderen niet gaan en neemt bezoekers van het platform nu mee op een, misschien wel risicovolle, ontdekkingstocht van bekende naar levendige, vreemde en grensverleggende geluiden.

Dynamisch grafisch ontwerp

In samenwerking met Amsterdams communicatiebureau Thonik is het nieuwe interactieve platform vormgegeven. Begonnen vanuit de urgentie ConcertPodium te ontwerpen, voortgezet in verfrissing van de huisstijl en ontwerp van een nieuw logo. Basis van het nieuwe ontwerp zijn visuele geluidsgolven, in verschillende kleuren passend bij muziekgenres. De geluidsgolven geven de intensiteit en het tempo van elk radioprogramma of concert weer, en of de sfeer stevig, vloeiend of prikkelend is. Deze grafische aanpak refereert aan het bouba/kiki-effect*, waarbij een relatie tussen vorm en klank onderzocht en bewezen is.

Nieuw website: new logo

Remco Oude Alink, senior ontwerper Thonik: ‘Zowel qua interactie als vormgeving was dit een grote verandering ten opzichte van de oude website, en daardoor ontstond de behoefte aan een passend nieuw logo. Door de klinkers van Concertzender open te knippen, ontstaat er een ritmisch woordbeeld en een lijnvoering die past bij de geluidsgolven. Het logo neemt de kleur aan van het genre waarin de bezoeker zich op dat moment bevindt. Als er muziek begint te spelen, gaat de o draaien en komt het Concertzender-merk letterlijk tot leven’. Thonik hanteert een conceptuele ontwerpmethode en onderscheidt zich door gebruik van een heldere vormtaal en een focus op inhoud. Recente opdrachtgevers uit de culturele, politieke en commerciële sector zijn het Museum Boijmans Van Beuningen, het Holland Festival, de VPRO, de Socialistische partij en de Gemeente Amsterdam.

Kortom: een flinke verandering voor de vaste bezoekers van de Concertzender-website.

Publieksvriendelijk

Sem de Jongh is heel tevreden. “Ik vind dat we behoorlijk goed geslaagd zijn in het openstellen van ons enorme muziekarchief. De waves maken het extra aantrekkelijk. De bedoeling is dat je in één oogopslag ziet of een programma prikkelend, toegankelijk, hectisch of kabbelend is. Het belangrijkst is of luisteraars dit ook zo ervaren, dat gaan we de komende tijd horen!’.

Deel via social media: